dinsdag 11 december 2012

Gastronomixs behaalt wereldrecord tijdens Koppert Cress TweetJam


Monster, 6 december 2012 - Koppert Cress en Gastronomixs organiseerden 3 december jl. de zesde editie van de TweetJam in de Cressperience te Monster. Tijdens deze kooksessie waarin de 'Spitskool' centraal stond is er een nieuw wereldrecord neergezet: 103 verschillende bereidingen van de spitskool.

“Een heel speciale dag,” aldus beide organisatoren. “Het is bijzonder om zoveel koks bij elkaar te hebben en deze tijdens de twee subevenementen, de TweetJam en de recordpoging, in goede synergie te voorzien van inspiratie, kennis en te stimuleren om mooie resultaten te behalen.”

Bij binnenkomst zijn de maar liefst 65 chefs in een ochtend- en middaggroep verdeeld; de ene groep begon met de recordpoging, de andere met de TweetJam.  

Met deze recordpoging verzorgden de 65 chefs samen meer dan 100 vooraf geselecteerde basisbereidingen met de oer-Hollandse spitskool en deze werden ter plekke bereid en gefotografeerd. De recordpoging is een initiatief om aan te tonen dat men ook met “alledaagse” ingrediënten onderscheidend kan koken en dat kennis delen synergie stimuleert. In 4 sessies gingen de chefs aan de slag met hun bereidingen die gefotografeerd werden door 2 culinaire fotografen. Uiteindelijk zijn er 103 bereidingen van spitskool professioneel gefotografeerd en is er een wereldrecord neergezet.

Tijdens de TweetJam gingen de chefs aan de gang met het jammen en twitteren (#tweetjam6), waarbij de stevige interactie met aanwezige sponsors bijzondere creaties opleverde. Al deze jamacties zijn geregistreerd in een live-online-uitzending, verzorgd door Food Reporter, die het online publiek trakteerde op interessante interviews met de aanwezige chefs en sponsoren van het evenement.

De TweetJam is een nieuwe manier van interactief communiceren met een geïnteresseerd publiek. Het initiatief is in handen van Koppert Cress en wordt ondersteund door een aantal vooraanstaande leveranciers in de gastronomie. Met de toepassing van de sociale media, zoals Twitter en Facebook en moderne technieken, zoals live streaming (live video via internet), is het mogelijk ook de jongere generatie professionals in de gastronomie te boeien en kan een levendige dialoog worden opgezet. Alle resultaten van deze TweetJam zijn te vinden op de Koppert Cress website en de sociale media kanalen.
In het Cressperience-Atrium hadden de teams ruimschoots de beschikking over spitskolen en bijzondere groenten van Rungis, cressen van Koppert Cress, paddestoelen van Westland Mushrooms, kookeilanden en steamers van Héman en Rational, mooie Livar varkens, bijzondere kruiden van Cuimed, Japanse topproducten van Yama, brood van DesemEnzo, de Green Eggs van het Kookvuur, hertenvlees van Qurious en stikstof van de IceWizard. Als mooie aanvulling stond Raspberry Craft met een collectie koksbuizen en borduurwerken, de Koksmesexpert met zijn geslepen messen en werd iedereen voorzien van heerlijke koffie van Single Estate.

Meer informatie kunt u vinden op de speciale TweetJam pagina: www.tweetjam.nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten